Lokalizacja: Jaworzno
Termin: 2010 - 2015
W latach 2010-2015 Zakład Automatyki wraz z Zakładem Kotłów realizuje modernizację kotłów OP-650k w Tauron Wytwarzanie SA – Elektrownia Jaworzno III. Celem modernizacji jest obniżenie emisji tlenków azotu.
Zakres prac Zakładu Automatyki obejmuje:
- Wykonanie projektu technicznego dla zakresu AKPiA,
- Rozbudowa systemu Procontrol o dodatkową szafę systemową,
- dostawę, montaż i uruchomienie siłowników pneumatycznych wraz z pozycjonerami dla klap na kanałach powietrza,
- dostawę, montaż i uruchomienie siłowników z napędem elektrycznym dla klap na kanałach powietrza,
- dostawę, montaż i uruchomienie zaworów z napędem elektrycznym na rurociągach do zbiorników dobowych wody i mocznika,
- dostawę, kalibrację, montaż i uruchomienie przetworników ciśnienia, poziomu i różnicy ciśnień wraz z montażem rurek impulsowych,
- dostawę, kalibrację, montaż i uruchomienie czujników i przetworników temperatury,
- dostawę, kalibrację, montaż i uruchomienie pomiarów zawartości tlenu w spalinach za ECO,
- dostawę, montaż i uruchomienie skanerów płomienia dla palników rozpałkowych,
- projekt, montaż i uruchomienie instalacji powietrza AKPiA,
- demontaż, sprawdzenie i ponowny montaż lanc propanowych i mazutowych wraz z siłownikami,
- uruchomienie palników,
- projekt, dostawę, montaż, kalibrację i uruchomienie systemu do pomiarów analityki spalin,
- montaż i uruchomienie instalacji elektrycznej,
- zimny i gorący rozruch.
Obniżenie emisji tlenków azotu realizowane jest za pomocą dwóch metod – pierwotnej i wtórnej. Metoda pierwotna polega na zmianie rozpływu powietrza do kotła w celu obniżenia temperatury spalania poniżej wartości granicznej przy której tworzą się tlenki azotu. Metoda wtórna polega na instalacji systemu wtrysku mocznika do komory spalania. Mocznik w kotle podlega reakcji chemicznej której efektem jest redukcja emisji Nox.
Dla metody pierwotnej kluczowa jest możliwość regulacji ilości powietrza dostarczanego do kotła w zależności od aktualnych parametrów pracy kotła w związku z czym na kanałach powietrza pierwotnego, wtórnego i trzeciego zostały zainstalowane klapy regulacyjne o napędzie pneumatycznym i elektrycznym.
Dla metody wtórnej najważniejszym jest odpowiednie sterowanie dyszami wtryskowymi. Mocznik nie może być wtryskiwany w rejony komory o zbyt dużej temperaturze gdyż ulega on odparowaniu i reakcja redukcji nie zachodzi. Aby temu zapobiec został zainstalowany akustyczny pomiar temperatury który mierzy rozkład temperatury w przekroju poprzecznym komory spalania i na tej podstawie uruchamia odpowiednie dysze.
Po pracach optymalizacyjnych osiągnięto emisję tlenków azotu poniżej 180mg/Nm3.